ЦеркваНовиниСтаттіІнтерв'юГалереяРесурсиАвтори 
Календар 

Православіє 
 Основи віри
 Церква

Літопис 
 Новини
 Міжнародні новини

Галерея 
 Події

Письмена 
 Храми і монастирі
 Церковна історія
 Богословіє
 Філософія, культура
 Православний погляд
 Православіє і педагогика
 Молодіжне служіння
 Церква і суспільство
 Порада мирянину
 Суспільство про Церкву
 Церква і держава
 Міжконфесійні відносини
 Розколи
 Єресі та секти
 Подія
 Ювілей
 Дата
 Люди Божі

Слово 
 Слово пастиря
 Інтерв'ю

Православний світ 
 Ресурси
 Нове у мережі
 Періодичні видання
 Православний ефір
 Релігійна статистика
 Электронная лавка
 Бібліотека

Послух 
 Автори



карта сайта
 Сергій БАРШАЙ.   Різдво на дворі. Православне життя очима світських ЗМІ: 5 - 11 січня

Пришестя Христа. – Головні церковні події за рік. – Святкова статистика. – Опитування на тему свята. – Давні печери Сіверщини. – Проща до Почаєва.

Одне з головних свят Православної Церкви – Різдво Христове – припало на цей тиждень. І хоча святкові вихідні привели до того, що друковані ЗМІ майже не виходили протягом тижня, релігійна тематика у них була домінуючою. “Христос Спаситель приніс на землю любов, - повідомляє газета “Хрещатик” за 9.01.2004 р. – Ці слова пролунали у Різдвяному посланні митрополита Київського і всієї України, Предстоятеля Української православної церкви Володимира. Як ідеться у вітанні, Божественна Любов восторжествувала, вона перемогла людську жорстокість і стала джерелом нашого звільнення від гріха”.
У газеті перелічуються основні події, що відбулися у православному житті України за минулий рік. “Наш стольний град Київ і Києво-Печерську Лавру відвідала стопа святого апостола Андрія Первозванного, що прибула зі Святої Гори Афон, були освячені кафедральні собори в Кривому Розі, Луганську, безліч нових храмів в інших містах і селах, відкрито багато нових монастирів. Разом зі своїм народом ми відзначили 60-річний ювілей визволення нашої столиці Києва від фашистських загарбників. Радісним явищем у нашому церковному житті є факт повернення багатьох парафій з розколів у лоно нашої канонічної Української православної церкви. З любов'ю приймаючи наших братів і сестер, які опинилися з різних причин за спасительною оградою Церкви, ми молимося Господу про дарування єдності нашій Святій Церкві, щоб були зцілені розколи і розділення”.

У цьому ж номері “Хрещатика” наводяться статистичні дані Міністерства внутрішніх справ про цьогорічне святкування Різдва в Україні. так, виявляється, що за попередніми даними МВС “у різдвяну ніч в Україні у близько 12 тисячах кульових споруд відбулися святкові служби. Участь у них взяли понад 4,4 мільйона людей”. Газета зазначає, що в Києві “на різдвяних богослужіннях побували майже 35 тисяч віруючих” (як на нас, то ця цифра значно занижена).

Газета “Молодь України” за 6.01.2004 р. опублікувала опитування населення з приводу святкування Різдва. Висновки авторка (О.Мітіна) робить досить невтішні. “…майже всі його відзначають, а багато хто навіть не знає його витоків. Як не парадоксально, але більшість українців у Бога не вірять і до народження Ісуса ставиться скептично”.
Серед опитаних журналісткою виявилися і пенсіонери, і службовці, і працівники ЗМІ. Ми не маємо змоги визначити рівень репрезентативності даного опитування, проте відповіді опитуваних, справді, оптимізму не прибавляють. Серед респондентів дав найкращу характеристику події двохтисячолітньої давнини Василь БАЗІВ, заступник голови Адміністрації Президента України. На його думку “Різдво Христове - початок наймогутнішої на планеті релігії - християнства, прихід на Землю Божого і просто - День народження цілком реальної Людини.
Може, на останній іпостасі ми найменше зосереджуємося. Ісус Христос - то був чоловік, діяльність якого поширювалась не більш ніж на території адміністративного району в наших вимірах. Він мав партію з 12 чоловік, а завоював майже весь світ уже впродовж двох тисячоліть. От що таке сила Слова, яке є Бог”.

Газета “Сегодня” вирішила поцікавитися у киян: як вони ставляться до можливого переносу святкування Різдва Христового за новим стилем – 25 грудня. У номері за 10.01.2004 р. уміщено відповіді двох опитаних, обидві відповіді виявилися одностайними – проти переносу дати святкування. Так, опитаний Вячеслав вважає, що “Лучше сохранить все как было. Существуют традиции, потому праздники, тем более Рождество, не стоит”. Так же вважає й інша киянка – Оксана: “7 января Рождество встречали наши дедшки и бабушки. И мы привыкли так делать. Так зачем что-то менять?”
Останнє опитування вселяє більше оптимізму, аніж попереднє, адже консервативні позиції наших співгромадян у цьому питанні можуть гарантувати одностайність суспільства принаймні у цьому питанні.

У тижневику “Зеркало недели” за 10.01.2004 р. уміщено інтерв’ю з заввідділом історії печер заповідника “Чернігів древній” В.Руденком під назвою “Тайны подземелий Черниговщины”. У цьому матеріалі В.Руденко розповідає про давні чернігівські підземелля – так звані Антонієві печери, які остаточно сформувалися у ХІХ столітті. “Сегодня - это комплекс подземных сооружений и объединяющих их галерей общей протяженностью около 350 м. Он состоит из двух, расположенных на разных уровнях подземелий: собственно Антониевых пещер и так называемого "нижнего яруса", который никогда не упоминался ни в одном из письменных источников. И в этом его загадка. Но лишь одна из многих. Согласитесь, любые пещеры - тайна…
Сколько всего рукотворных подземелий на Чернигово-Сиверской земле - точно сказать не может никто. Но утверждать, что их немало, есть все основания.
Кроме упомянутых уже пещер Любеча Репкинского района, известны и изучаются подземелья Новгород-Северского Спасо-Преображенского монастыря. В Рыхловском Свято-Николаевском монастыре существовал активно посещаемый паломниками пещерный скит. Сейчас он заброшен. Существует информация, что у реки Удай в Варвинском районе находилась большая пещера, а в ней -маленькая подземная церквушка, в которой на стенах вырезаны иконы и вырублены ниши для лампад. По рассказам местных жителей, в Сокоринцах Сребнянского района под усадьбой помещиков Галаганов есть подземный ход длиной более 100 м. В Соснице более 20 лет назад при строительстве универмага наткнулись на полуобвалившийся подземный ход, который, как это часто бывает, засыпали, даже не сообщив об этом археологам”.

Газета “Вечірній Київ” за 6.01.2004 р. опублікувала статтю К.Касаткіна “Почаїв – це чаяти, сподіватися”, в якому йшла розповідь про відому православну святиню Західної України. Взагалі “Вечірка”, на жаль, не полюбляє розповідати про життя православних в Україні, якщо вони не мають відношення до сумнозвісної УПЦ КП на чолі з давнім партнером газети – “патріархом Філаретом”. Послідовний курс на пропаганду українського розколу й ігнорування канонічної Церкви останнім часом характеризує це видання. Проте в даному разі якимось чином сталося так, що в газеті вийшов просто нейтральний релігійний матеріал, у якому були описані враження автора від паломницьких відвідин обителі на Почаївській горі. Це тим більш дивує тому, що Почаївська Лавра останнім часом цікавить наші ЗМІ лише в контексті протистоянь братії монастиря і обласної влади, яка не бажає передавати лаврські приміщення чернечій громаді. Проте в даному разі ця тема також не порушувалася.
Загалом автор намагався передати свої враження від побаченого, наситивши матеріал ще деталями чисто дорожнього характеру. “Попереду були півтисячі кілометрів, о поки що кожен пасажир внутрішньо готувався до зустрічі зі святими місцями. Їхали мовчки, навіть попросили водіїв не вмикати телевізор: хотілося зосередитись…
Їхали швидко: мали встигнути на ранкову службу у Почаївській лаврі. За вікном автобуса залишалися позаду села і міста, в яких лише де-не-де світилися вікна”.
Подібним чином описана і зворотня подорож. “Із Кременця наш автобус попрямував до Києва. Ми вже встигли перезнайомитися і обмінювалися враженнями. Подумки кожен прочанин ще перебував у Почаєві… Роїлися різні думки. Проща збагатила нас не лише благодаттю, а й любов’ю до рідного краю”.
Переповідати розповідь про святині Почаїва немає сенсу – усім відомі відчуття від безпосереднього спілкування з ними. Проте, подібний матеріал додає нам надії на те, що “Вечірній Київ” врешті-решт перестане займатися “релігійним піаром”, рекламуючи “альтернативні” релігійні угруповання і все таки “побачить” і допоможе ознайомитися і своїм читачам із життям вірних Української Православної Церкви – Церкви переважної більшості українських громадян.





 Огляд преси 14-20 червня
 Сергій БАРШАЙ. Божа Матір Волинська. Православне життя очима світських ЗМІ: 26 квітня – 2 травня
 Сергій БАРШАЙ. Чудо і науковий підхід. Православне життя очима світських ЗМІ: 19 – 25 квітня
 Сергій БАРШАЙ. Монастирі, джерела, видавництва. Православне життя очима світських ЗМІ: 12 – 18 квітня
 Сергій БАРШАЙ. ЗМІ на Великдень. Православне життя очима світських ЗМІ: 5 – 11 квітня
 Сергій БАРШАЙ. Книга про українську ікону. Православне життя очима світських ЗМІ: 29 березня – 4 квітня
 Сергій БАРШАЙ. Кому заважає монастир? Православне життя очима світських ЗМІ 22-28 березня
 Сергій БАРШАЙ. Святині України і Абхазії. Православне життя очима світських ЗМІ: 15 – 21 березня
 Святині під вугіллям і уламками будинку. Православне життя очима світських ЗМІ: 8-14 березня
 Сергій БАРШАЙ. Візит кардинала Каспера і реакція ЗМІ. Православне життя очима світських ЗМІ: 23 – 29 лютого
 Сергій БАРШАЙ. Проблеми Кирилівської церкви. Православне життя очима світських ЗМІ: 1 – 7 березня
 Сергій БАРШАЙ. Константинопольський Патріарх і уніати. Православне життя очима світських ЗМІ: 9 – 15 лютого
 Сергій БАРШАЙ. Донецький храм на колесах. Православне життя очима світських ЗМІ: 2 - 8 лютого
 Сергій БАРШАЙ. Особливості високосного року. Православне життя очима світських ЗМІ: 26 січня – 1 лютого
 Сергій БАРШАЙ. Останнє зимове свято. Православне життя очима світських ЗМІ: 19 – 25 січня
 Сергій БАРШАЙ. Різдвяна тематика у центральній пресі.
 Сергій БАРШАЙ. МОЛЕБЕНЬ БІЛЯ КИЇВСЬКОГО КНЯЗЯ. Православне життя очима світських ЗМІ: 29 грудня – 4 січня
 Сергій БАРШАЙ. Сто років із курантами
 Сергій БАРШАЙ. Ім’я Святителя у храмах, місцевостях і вулицях.
 

© Архивная версия Официального сервера УПЦ "Православие в Украине" 2003-2006 год Orthodoxy.org.ua
(при перепечатке материалов - активная индексируемая ссылка на archivorthodoxy.com обязательна)

Каталог Православное Христианство.Ру